Tanım
Kavram
1. İnsanın, işlediği günahtan pişmanlık duyup Allah’a (cc) yönelmesi.
Tövbe
2. “Dualara karşılık veren” anlamında Allah’ın (cc) esmayıhüsnasından biri.
Mucib
3. “Affı bol, daima affeden” anlamında Allah’ın (cc) esmayıhüsnasından biri.
Afuv
4. İnsanların Allah’a (cc) karşı yapmakla yükümlü oldukları bütün davranışlar.
İbadet
5. “Tövbeleri çok kabul eden” anlamında Allah’ın (cc) esmayıhüsnasından biri.
Tevvab
6. İnsanın bütün benliğiyle Allah’a (cc) yönelerek O’na hâlini arz etmesi ve O’ndan dilekte bulunması.
Dua
7. “Kullarının hata ve günahlarını örten, bağışlayan” anlamında Allah’ın (cc) esmayıhüsnasından biri.
Settar
8. Sevgi ve saygıyla Allah’a (cc) yönelen övgü ve şükür.
——
Doğruyu Arayan Bir Varlık Olarak İnsan
İnsan, yaratılış itibariyle hakikati arayan, doğruyu bulmaya çalışan bir varlıktır. Bu süreçte insan, hem aklı hem de ilahi rehberlik ile yönlendirilir. Doğruya ulaşma yolculuğunda, çeşitli kavramlar insanın bu arayışını şekillendirir. Bu kavramları başlıklar ve alt başlıklar halinde inceleyelim:
1. Fıtrat
İnsanın doğasında var olan, onu iyiyi ve doğruyu bulmaya yönlendiren içsel yapıdır.
- Doğuştan Gelen Eğilimler: İnsan, yaratılışı gereği iyiye ve doğruya yönelme eğilimine sahiptir.
- İçsel Yönlendirme: Fıtrat, insanın içsel vicdanının sesidir. Doğruyu bulma arayışında ona rehberlik eder.
2. İlim
Doğruya ulaşmanın en önemli yollarından biri bilgidir. İnsanın hakikati bulmak için öğrenme çabasıdır.
- Bilgi Arayışı: İnsan, çevresini ve kendisini anlayarak doğruyu bulmaya çalışır.
- Gerçeği Keşfetme: İlim, sadece dünyevi bilgiyi değil, aynı zamanda manevi hakikatleri de içerir.
3. Mükellefiyet
İnsanın, sorumluluk sahibi bir varlık olarak yaratılmasıdır. Bu sorumluluk, davranışlarının sonucunu düşünme ve doğruya yönelme gerekliliğidir.
- Sorumluluk Bilinci: İnsan, yaptıklarının sonuçlarını düşünmekle yükümlüdür.
- Ahlaki Yükümlülük: Doğruyu arayan insan, ahlaki açıdan da sorumlu tutulur.
4. Peygamberler
İnsana doğru yolu göstermek için gönderilen rehberlerdir. Peygamberler, vahiy aracılığıyla insanlara ilahi hakikatleri öğretirler.
- İlahi Rehberlik: Peygamberler, Allah’ın insanlara doğruyu bulmaları için gönderdiği elçilerdir.
- Örnek Davranışlar: Peygamberlerin yaşamları, insanlara hem ahlaki hem de manevi açıdan örnek teşkil eder.
5. Tefekkür
İnsanın, derin düşünme ve hakikat arayışıdır. Tefekkür, insanın sadece yüzeysel bilgiyle yetinmeyip, daha derin anlamları sorgulamasını sağlar.
- Derin Düşünme: İnsan, aklını ve kalbini kullanarak hayatın anlamını sorgular.
- İçsel Yolculuk: Tefekkür, insanın manevi bir yolculuğa çıkarak doğruyu bulma çabasıdır.
6. Vahiy
Allah’ın insanlara doğru yolu göstermek için peygamberler aracılığıyla gönderdiği ilahi bilgidir.
- İlahi Bilgi: Vahiy, insanın kendi aklıyla ulaşamayacağı hakikatleri öğretir.
- Yol Gösterici: Vahiy, insanın hayatını nasıl yönlendirmesi gerektiği konusunda rehberlik eder.
İnsan, varoluş itibariyle doğruyu arayan bir varlıktır. Fıtratı gereği, iyi ile kötüyü, doğru ile yanlışı ayırt etme yetisine sahip olarak yaratılmıştır. Fıtrat, insanın içsel yapısını, yaratılıştan gelen eğilimlerini ifade eder. Bu eğilimler, insanı ilim arayışına sevk eder; çünkü bilgi, insanın doğruyu bulma sürecinde en önemli araçlardan biridir. İnsanın sorumluluğu ise, sahip olduğu bu bilgiyi doğru ve faydalı bir şekilde kullanmaktır. Bu noktada, insanın mükellefiyeti devreye girer.
İnsan, mükellef bir varlık olarak, sorumluluk sahibidir. Hayatı boyunca davranışlarının sonuçlarını düşünmek, doğruyu bulmak ve bu doğrultuda hareket etmekle yükümlüdür. Ancak bu sorumluluğu yerine getirirken, sadece aklı ve tecrübesi yeterli değildir. Allah, insanlara doğruyu bulmaları için peygamberler aracılığıyla vahiy göndermiştir. Vahiy, insanın kendi sınırlı bilgisiyle ulaşamayacağı hakikatleri öğretir ve ona rehberlik eder.
Doğruyu arayan insan, tefekkür yani derin düşünme ile bu vahyin rehberliğinde hayatını yönlendirmelidir. Tefekkür, insanın sadece yüzeysel bir bilgi ile yetinmeyip, hayatın anlamını ve amacını sorgulama sürecidir. Peygamberlerin getirdiği ilahi mesajlar, insanın bu düşünce sürecini yönlendiren en önemli unsurlardan biridir.
Sonuç olarak, insan, fıtratı gereği doğruyu arayan bir varlık olarak yaratılmıştır. İlmin peşinde koşan, mükellefiyetini bilen, vahiy ve peygamberlerin rehberliğinde tefekkür eden insan, gerçek anlamda doğruya ulaşabilir. Bu yolculuk, insanın manevi gelişimi ve hakikat arayışında ona rehberlik eder.
Görüşlerinizi yoruma yazabilir misiniz?